9 клас. Укр.літ

УРОК49

Тема: Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство, жорстокість народної моралі(Т. Шевченко «У нашім раї на землі »).Наскрізний ліризм творів Шевченка

1. Літературна вікторина «Жіночі образи у творах Т. Шевченка»

Завдання: за наведеною цитатою пізнати героїню твору.

1.      • «Така її доля… О боже мій милий! /За що ж ти караєш її, молоду? /За те, що так щиро вона полюбила /Козацькії очі? Прости сироту. /Кого ж їй любити? Ні батька, ні неньки…» (Причинна)

2.      • «Не журиться… — /Вмиється сльозою, /Возьме відра, опівночі /Піде за водою, /Щоб вороги не бачили» (Катерина)

3.      • «Я сирота з Вільшаної, /Сирота… /Батька ляхи замучили, /А мене … боюся. /Боюсь згадать, моя сиза… /Узяли з собою» (Оксана, «Гайдамаки»)

4.      «Пішла полем, ридаючи, /В тумані ховалась /Та крізь сльози тихесенько /Про вдову співала» (Ганна «Наймичка»)

5.      • «Біля того гаю, /Що чорніє над водою, /Щось біле блукає /… . /А може, жде козаченька, /Щоб залоскотати» (Причинна)

6.      • «І усміхнулася небога, /Проснулася — нема нічого… /На сина глянула, взяла /Його тихенько сповила /Та, щоб дожать до ланового, /Ще копу дожинать пішла» /(Селянка-кріпачка «Сон» («На панщині пшеницю жала»))

7.      • «А мене, не знаю за що, /Убити — не вбили, /Тільки мої довгі коси /Остригли, накрили /Острижену ганчіркою, /Та ще й реготались» (Дівча-байстря, «Лілея»)

Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.

 

ІІІ. Рефлексія. Відгадайте зашифроване слово.Зв`язок з мовою.

Кожна цифра відповідає літері, яка розташована в алфавітному порядку. Якщо їх правильно вибрати, можна прочитати слово, яке є закінченням прислів’я:

«До людей — по розум, до матері — по … (серце)- записати на дошці

22

7

21

27

7

ІV. Оголошення теми , мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

V. Основний зміст уроку

На сонці тепло, а біля матері добре. 

Українське прислів’я

5.1. Вступне слово вчителя

Серед усіх людських законів є один невмирущий у своїй благородності — вміння жертвувати собою. Найвища самопожертва — в материнстві, бо мати дарує дитині не тільки безмежну любов, віддає все життя, всю себе, кожну мить сердечної теплоти.

Великий Кобзар українського народу низько схилявся перед образом Матері, який втілював для нього рідну матір, Україну, Пречисту Діву Марію. Матір Божа, яка оберігає людей землі,— це узагальнюючий образ усіх матерів.

5.2. Робота над програмовими творами Т. Шевченка.

5.2.1. «У нашім раї на землі» (1849)

5.2.2. Виразне читання поезії з відповідним коментарем+відео 1.

Обговорення

У творі зображено дві типові долі матері -кріпачки: матері, яка народила дитину в шлюбі, і матері -покритки. Обидві долі трагічні.

Першу матір, яка милується своєю дитиною, не може нею нарадуватися, чекає сумна й тяжка доля, адже в умовах кріпацтва годі сподіватися на хороше життя: жінка

втрачає дітей, які «розійшлись / На заробітки, в москалі». Вона залишається сама в холодній зимовій хаті, яку нікому протопити.

А як світло й урочисто починалася поезія — з перших рядків в уяві виникає образ Божої Матері з дитиною на руках:

 

У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

 

Отже, тональність вірша змінюється: від урочистої й теплої напочатку — до сумної в середині й трагічної в кінці.

У другій частині вірша в образі покритки автор зображує покріпачену, пригноблену Україну (пригадайте подібні жахливі картини в поемі «Сон» («У всякого своя доля…»): «То покритка попідтинню / З байстрям шкандибає, / Батько й мати одцурались / Й чужі не приймають!!»):

Щоб собак дражнила…

Про зображення знедоленої жінки в Шевченкових поезіях так писав М. Рильський: «Такого полум’яного материнства… і такої жіночої муки не знайти, мабуть, у жодного з поетів світу. Нещасливий в особистому житті, Шевченко найвищу й найчистішу красу світу бачив у жінці, у матері».

 

Тема: Розповідь про важку жіночу долю, долю матері в умовах покріпачення, соціального і національного гніту.

Ідея: Возвеличення святості матері, того найціннішого, що є для кожної людини; засудження соціального устрою, який змусив страждати багатьох жінок.

Основна думка: «Слово мамо. Великеє, /Найкращеє слово!»

5.2.3.Опрацювання змісту твору. Бесіда за питаннями.

+власні коментарі

• За що ми повинні бути вдячними своїм матерям?

• У чому поет вбачає святість образу матері? («І перед нею помолюся, /Мов перед образом святим /Тієї матері святої, /Що в мир наш бога принесла»)

• Чим пояснити те, що кожна дитина для матері є її гордістю? («Гордіше самої цариці, /Щоб людям, бачте, показать /Своє добро»)

• Яка доля очікує Йванів, коли вони подорослішають? («І виросли, і розійшлись /На заробітки, в москалі»)

• Чому старість самотньої жінки — це її безпорадність і важке життя? («Наготи /Старої нічим одягти /І витопить зимою хату. /А ти не здужаєш і встати, /Щоб хоч огонь той розвести»)

• Що мав на увазі поет, зазначаючи про матір: «А ти, великомучениця»?

• Яким чином ця поезія Т. Шевченка ідейно пов’язана з іншими його творами? («Села /Минаєш, плачучи вночі /І полем, степом ідучи, /Свого ти сина закриваєш»)

• Чому батьки виганяли своїх дочок з позашлюбною дитиною з дому? Чи було це морально виправданим?

• Чим пояснити зневажливе ставлення людей до жінки-покритки?

• Яку долю буде мати така дитина? («Бо не дійде /До зросту дитина, /Піде собі сліпця водить»)

• У чому поет вбачає трагедію жінки-покритки?

• Над чим змушує поміркувати Тарас Григорович читача своєю поезією?

• Яким же вбачає автор райське життя на землі? 

 

Картина «Селянська родина»

Вільний мікрофон: «Чи вважаєте ви своє життя раєм?»

 

5.2.4. Робота у малих группах(парта). Складання схеми, обговорення її змісту.

 

(Багатостраждальна, «З хреста ніби знята»,радість від народження дитини і водночас страждання, святий образ, «гордіше самої цариці», великомучениця, покритка, випромінює щастя, турботлива, безталанная.

 

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу 

1. Проведення літературного диктанту

«У нашім раї на землі…»

1. Найкращим на землі, як вважає Т. Шевченко, є:
Мати зі своїм дитяточком малим; 

2. Мати у письменника — це:

 Святий образ; 

3. «…І перед нею помолюся, /Мов перед образом святим» — це
висловлювання стосується:

 Матері; 

4.Жінка-покритка, яку батьки вигнали з хати, залишає рідну
домівку, мов:

З хреста знята; 

5. Про що матиме розповісти покритка своїй дитині, коли та підросте:

Панича лукавого; 

6.Яку долю передрікає поет своїй героїні?

Страждання і смерть.

Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється1 бал.

 

VIІ. Підсумок уроку

Ліризм поезій Шевченка концентрується навкруги змалювання внутрішнього світу. У таких творах життя передається через думки, настої, почуття героя, а в нашому випадку-героїні.Тому такі слова композитори намагються покласти на музику. Пропоную вашій увазі відео на слова Т.Шевченка, музика Б. Шиптура, виконує чоловічий склад хору "Галицькі передзвони", керівник Ігор Дем'янець, соліст С. Грабець, акомпонує Д. Матієва.

Перегляд відео 2 (+ обговорення поведінки та відношення до пісні виконавців).


Домашнє завдання: опрацювати зміст поезії  «Доля» і вивчити його напам`ять.

 


 УРОК  13.   ДАТА:  16 жовтня   2020                            

ТЕМА«Слово о полку Ігоревім». Фольклорні мотиви. Роль пейзажу в розгортанні сюжету. Поетичність образу Ярославни.ТЛ: літописи, ліро-епіка.

ПЛАН УРОКУ:

1. Переглянути за покликанням

Відеоурок: Слово про «Слово о полку Ігоревім»

2.Переглянути за покликанням

"Слово про похід Ігорів"

3.Переглянути за покликанням

Слово о полку Ігоревім

4. Виконай тест за покликанням

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

УРОК  14.  ДАТА: 16 жовтня 2020                                    

ТЕМАУкраїнська література доби Ренесансу і доби Бароко Розвиток книгодрукування. Перші друковані книги в Україні. Іван Вишенський, Іван Величковський, Семен Климовський – видатні діячі української культури

ПЛАН УРОКУ:

1.Прочитай у підручнику укр.літ. 9 кл. сторінки 54-63.
2. Виконай завдання 2 у підручнику укр.літ. 9 кл. сторінка 64.
3. Відповідь надрукуй у віконечку для ДЗ в Ещоденнику.
4. Відправ учителю.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:...

УРОК  15   ДАТА: 6  листопада 2020                           

ТЕМАГригорій Сковорда.Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали.«Бджола та Шершень», «De libertate» (зі збірки «Сад Божественних пісень») Біблійна основа творчості  Г. Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю

ПЛАН УРОКУ:

1.Переглянути навчальне відео "Обличчя української історії. Григорій Сковорода" за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=S2EBBaC3Ulw

2. Виконай тест за покликанням

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:...

УРОК ....    ДАТА: .....                                       

ТЕМА: ....

ПЛАН УРОКУ:

1. Робота з підручником:прочитати с.65-66;переглянути відеозапис читання вірша "Всякому місту- звичай і права" за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=u0T9xPMfAbw
2.
3.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:...

УРОК ....    ДАТА: .....                                       

ТЕМА: ....

ПЛАН УРОКУ:

1.
2.
3.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:...

Немає коментарів:

Дописати коментар