8 клас. Укр.мова

 УРОК 15.  ДАТА:  11 листопада     2020                             

ТЕМАПростий і складений присудок (іменний і дієслівний). Способи вираження присудка. 

ПЛАН УРОКУ:

https://padlet.com/lnekiga/r0csh137ct8qcee2https://padlet.com/lnekiga/r0csh137ct8qcee2

1.Переглянь відео

Типи присудків: простий, складений (іменний і дієслівний) і складний

Присудок

ОПРАЦЮЙ Конспект уроку

 

Речення – найменша одиниця мовного спілкування і вираження думки. Речення формує, виражає та передає відносно закінчену думку про явища дійсності – реальні, бажані чи можливі.

Підмет і присудок – головні члени речення, тому що удвох вони формують і передають думку, тобто синтаксичний центр речення.

Підмет – це незалежний член речення, від якого залежить форма присудка.

Присудок - головний член речення, який характеризує підмет за дією чи ознакою. Присудок відповідає на питання що робить (підмет)? що з ним робиться? який він є? що він таке? хто він такий?

Присудок буває простий і складений.

Простий присудок виражений дієсловом, яке поєднує в собі граматичне і лексичне значення: Петро відчинив двері.

До простих належать також присудки, які виступають у складеній формі  майбутнього часу (буду робити), у формі наказового (хай знає) або умовного способів (робив би).

Простим вважається також присудок, виражений фразеологічним сполученням (Він був на сьомому небі).

Складені дієслівні присудки не слід плутати з простими, які мають при собі додатки або обставини мети, виражені інфінітивом: Ішов кобзар до Києва та (що зробив?) сів (з якою метою?) спочити. (Т. Шевченко)

Складений присудок має дві частини: головну і допоміжну (зв'язка). Основне лексичне значення такого присудка закладене у головній частині, а граматичне - в допоміжній.

Складений дієслівний присудок виражається поєднанням дієслова- зв'язки, яке стоїть в особовій формі і інфінітива (Він бажав піти разом з нею).

До складених дієслівних присудків слід зараховувати й головні члени односкладних речень, виражених неозначеною формою дієслова в поєднанні з допоміжним прислівником (треба, можна, потрібно, варто, доцільно, слід, неможливо, важко, сором, жаль…)

Складений іменний присудок утворюється поєднанням дієслова - зв'язки з іменником, прикметником, дієприкметником (Городецький прикрасив Київ унікальними спорудами)

 

ВИКОНАТИ ЗАВДАННЯ ВІДПРАВИТИ ВЧИТЕЛЮ 

Питання і завдання для самоконтролю

 

1. Простий дієслівний присудок ужито в реченні

А) Суха морська трава може шелестіти під ногами.

Б) Село стоїть у всій своїй одвічній красі, душевній просвітленості.

В) Нам треба триматись разом.

Г) На Великдень перший раз зозуля може закувати.

2. Складений дієслівний присудок вжито в реченні

А) Поговорили на раді та й розійшлись, забули.

Б) На Січ почали вчащати посли від турка.

В) Давнє золото було розміняно на мідяки дрібних, а інколи приватних починань.

Г) Турки рідко користались із рушниць.

3. В якому з поданих речень є іменний складений присудок

         А) Земля почала зеленіти тендітною травою.

         Б) Я вірші почав писать під вечір золотий.

         В) Як прагне людство в злагоді іти назустріч сонцю, радості й труду!

         Г) Ми чисті перед совістю, нащадками й планетою.

4. Іменну частину складеного присудка виражено прикметником у реченні

         А) А церква й довкола церкви – мов великий живий квітник.
         Б) Що в тебе вийшло – тарантас чи дишло?
         В) Добре діло – правду говорити сміло.
         Г) Вечір був м’який, теплий, настояний на степових пахощах.
         Д) Мабуть, природа створила хлібну зернину в мить високого натхнення  , яке витратила вона й на саму людину.

5. Складений дієслівний присудок ужито в реченні

         А) Почало рясно осипатися на бульварах Києва жовтогаряче листя.
         Б) І в чи не найголовнішому слові нашої мови „життя” предки не лише воздали заслужену хвалу житу-годувальнику, а й визнали його правічні заслуги в долі людства.

         В) І в зернину, у цей маленький тугий злиточок матерії, стільки вкладено життєвої енергії, добра, безсмертя, що його таїна й досі здається нам магічною.

         Г) Людей, які прийшли з доброю місією, із чистим серцем чи доброю новиною на нашій землі завжди зустрічали з хлібиною на вишитому рушничку.

         Д) Одвічним спокоєм, урівноваженістю віяло від усього, що впадало Григорію в око.



ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:повторити теорію


УРОК   13.   ДАТА: 4 листопада 2020                                  

ТЕМАКонтрольна робота № 1 з теми «Повторення. Синтаксис. Пунктуація. Словосполучення й речення» (тести)

ПЛАН УРОКУ:

1.Виконай ТЕСТ. Зроби скриншот Результат тесту. Відправ учителю на вайбер
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1754123


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:...

УРОК  14.    ДАТА: 4 листопада 2020                                 

ТЕМА: Головні й другорядні члени речення. Підмет і присудок. Способи вираження підмета.

ПЛАН УРОКУ:

1.Переглянь відео

Способи вираження головних членів

2. ОПРАЦЮЙ параграфи підручника 5,6.

3.Виконай ВПРАВИ ПИСЬМОВО 65, 70.
4.Відправ учителю.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: ВИВЧИ П:5,6 теорію

УРОК 15.  ДАТА:  11 листопада     2020                             

ТЕМАПростий і складений присудок (іменний і дієслівний). Способи вираження присудка. 

ПЛАН УРОКУ:

1.
2.
3.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:...

УРОК ....    ДАТА: .....                                       

ТЕМА: ....

ПЛАН УРОКУ:

1.
2.
3.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:...

УРОК ....    ДАТА: .....                                       

ТЕМА: ....

ПЛАН УРОКУ:

1.
2.
3.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:...

Немає коментарів:

Дописати коментар