УРОК 15. ДАТА: 11 листопада 2020
ТЕМА: Простий і складений присудок (іменний і дієслівний). Способи вираження присудка.
ПЛАН УРОКУ:
https://padlet.com/lnekiga/r0csh137ct8qcee2https://padlet.com/lnekiga/r0csh137ct8qcee2
1.Переглянь відеоТипи присудків: простий, складений (іменний і дієслівний) і складний
Присудок
ОПРАЦЮЙ Конспект уроку
Речення – найменша одиниця мовного спілкування і вираження думки. Речення формує, виражає та передає відносно закінчену думку про явища дійсності – реальні, бажані чи можливі.
Підмет і присудок – головні члени речення, тому що удвох вони формують і передають думку, тобто синтаксичний центр речення.
Підмет – це незалежний член речення, від якого залежить форма присудка.
Присудок - головний член речення, який характеризує підмет за дією чи ознакою. Присудок відповідає на питання що робить (підмет)? що з ним робиться? який він є? що він таке? хто він такий?
Присудок буває простий і складений.
Простий присудок виражений дієсловом, яке поєднує в собі граматичне і лексичне значення: Петро відчинив двері.
До простих належать також присудки, які виступають у складеній формі майбутнього часу (буду робити), у формі наказового (хай знає) або умовного способів (робив би).
Простим вважається також присудок, виражений фразеологічним сполученням (Він був на сьомому небі).
Складені дієслівні присудки не слід плутати з простими, які мають при собі додатки або обставини мети, виражені інфінітивом: Ішов кобзар до Києва та (що зробив?) сів (з якою метою?) спочити. (Т. Шевченко)
Складений присудок має дві частини: головну і допоміжну (зв'язка). Основне лексичне значення такого присудка закладене у головній частині, а граматичне - в допоміжній.
Складений дієслівний присудок виражається поєднанням дієслова- зв'язки, яке стоїть в особовій формі і інфінітива (Він бажав піти разом з нею).
До складених дієслівних присудків слід зараховувати й головні члени односкладних речень, виражених неозначеною формою дієслова в поєднанні з допоміжним прислівником (треба, можна, потрібно, варто, доцільно, слід, неможливо, важко, сором, жаль…)
Складений іменний присудок утворюється поєднанням дієслова - зв'язки з іменником, прикметником, дієприкметником (Городецький прикрасив Київ унікальними спорудами)
ВИКОНАТИ ЗАВДАННЯ ВІДПРАВИТИ ВЧИТЕЛЮ
Питання і завдання для самоконтролю
1. Простий дієслівний присудок ужито в реченні
А) Суха морська трава може шелестіти під ногами.
Б) Село стоїть у всій своїй одвічній красі, душевній просвітленості.
В) Нам треба триматись разом.
Г) На Великдень перший раз зозуля може закувати.
2. Складений дієслівний присудок вжито в реченні
А) Поговорили на раді та й розійшлись, забули.
Б) На Січ почали вчащати посли від турка.
В) Давнє золото було розміняно на мідяки дрібних, а інколи приватних починань.
Г) Турки рідко користались із рушниць.
3. В якому з поданих речень є іменний складений присудок
А) Земля почала зеленіти тендітною травою.
Б) Я вірші почав писать під вечір золотий.
В) Як прагне людство в злагоді іти назустріч сонцю, радості й труду!
Г) Ми чисті перед совістю, нащадками й планетою.
4. Іменну частину складеного присудка виражено прикметником у реченні
А) А церква й довкола церкви – мов великий живий квітник.
Б) Що в тебе вийшло – тарантас чи дишло?
В) Добре діло – правду говорити сміло.
Г) Вечір був м’який, теплий, настояний на степових пахощах.
Д) Мабуть, природа створила хлібну зернину в мить високого натхнення , яке витратила вона й на саму людину.
5. Складений дієслівний присудок ужито в реченні
А) Почало рясно осипатися на бульварах Києва жовтогаряче листя.
Б) І в чи не найголовнішому слові нашої мови „життя” предки не лише воздали заслужену хвалу житу-годувальнику, а й визнали його правічні заслуги в долі людства.
В) І в зернину, у цей маленький тугий злиточок матерії, стільки вкладено життєвої енергії, добра, безсмертя, що його таїна й досі здається нам магічною.
Г) Людей, які прийшли з доброю місією, із чистим серцем чи доброю новиною на нашій землі завжди зустрічали з хлібиною на вишитому рушничку.
Д) Одвічним спокоєм, урівноваженістю віяло від усього, що впадало Григорію в око.
УРОК 13. ДАТА: 4 листопада 2020
ТЕМА: Контрольна робота № 1 з теми «Повторення. Синтаксис. Пунктуація. Словосполучення й речення» (тести)
ПЛАН УРОКУ:
1.Виконай ТЕСТ. Зроби скриншот Результат тесту. Відправ учителю на вайберТЕМА: Головні й другорядні члени речення. Підмет і присудок. Способи вираження підмета.
ПЛАН УРОКУ:
1.Переглянь відеоСпособи вираження головних членів
2. ОПРАЦЮЙ параграфи підручника 5,6.3.Виконай ВПРАВИ ПИСЬМОВО 65, 70.
УРОК 15. ДАТА: 11 листопада 2020
ТЕМА: Простий і складений присудок (іменний і дієслівний). Способи вираження присудка.
ПЛАН УРОКУ:
1.2.
3.
УРОК .... ДАТА: .....
ТЕМА: ....
ПЛАН УРОКУ:
1.2.
3.
УРОК .... ДАТА: .....
ТЕМА: ....
ПЛАН УРОКУ:
1.2.
3.
Немає коментарів:
Дописати коментар