9 клас. Укр.мова

 


Урок 37. PM № 12. Коротке повідомлення (на основі кількох джерел) у публіцистичному стилі на морально-етичну або суспільну тему

Мета: сформувати в учнів поняття про повідомлення у публіцистичному стилі, ознайомити з алгоритмом роботи над складанням повідомлення у публіцистичному стилі на морально-етичну і суспільну теми; розвивати вміння складати повідомлення у публіцистичному стилі відповідно до комунікативного завдання, усне мовлення, культуру розумової праці, збагачувати словниковий запас учнів.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції.

Засоби навчання: підручник, пам’ятка «Як зробити повідомлення у публіцистичному стилі ефективним і цікавим» (її зміст —у конспекті уроку).

Перебіг уроку

  1. Організаційний етап.
  2. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку. Мотивація уміння.

Учитель. Ми з вами живемо в еру інформаційного суспільства. Тому жодного дня не можна уявити собі без різного роду повідомлень. Ми отримуємо їх, коли спілкуємось з іншими людьми, слухаємо радіо, дивимося телевізор, читаємо книги, газети і журнали. Ми передаємо повідомлення, коли пишемо листи, розмовляємо по телефону, розповідаємо один одному про якісь події.

III. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

— Прочитайте текст. Визначте стиль мовлення. Чи можна вважати тему даного тексту суспільною? Поясніть.

— На скільки частин можна поділити текст?

Комп’ютерні ігри для підлітків: самовдосконалення чи саморуйнування?

Я вважаю, що комп’ютерні ігри — це серйозна проблема сучасного суспільства і шлях до саморуйнування для представників молодшого покоління.

По-перше, через захоплення комп’ютерними іграми люди починають забувати, що в житті насправді цінне. Ми маємо радіти спілкуванню з близькими людьми й природою, щодня варто прагнути подорожувати, пізнавати незвідане й отримувати нові знання. Як приклад згадаю сюжет фільму «Геймер», у якому головний герой Джон Тілман бореться з віртуальним світом майбутнього, де кожен уже не відчуває себе окремою особистістю з власними потребами й бажаннями, а перетворюється на подобу людини без почуттів.

По-друге, через захоплення комп’ютерними іграми в людини часто спотворюється бачення світу, вона забуває про закони реальності й сама опиняється в депресивному стані, з якого важко вийти. Мій знайомий Валерій захоплювався комп’ютерними іграми, майже не бував у школі й не мав жодних планів на майбутнє. Коли хлопець програв у черговій віртуальній сутичці, його нерви просто не витримали. Підлітка довелося довго лікувати від психічних розладів. Ось які наслідки, здавалося б, звичайної гри.

Отже, комп’ютерні ігри — шлях до саморуйнування. Це проблема сучасного світу, яку потрібно вирішувати, аби не потрапити в пастку віртуальної реальності.

  1. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу.

Повідомлення — один з жанрів усного висловлювання; невеликий за обсягом твір на певну тему в публіцистичному стилі, призначений для публічного виголошення.

Повідомлення у публіцистичному стилі привертає увагу аудиторії до важливої суспільної або морально-етичної теми, розкриває неоднозначність розуміння цієї теми, її дискусійний характер. Повідомлення у публіцистичному стилі виявляє суб’єктивізм автора, його емоційне ставлення до повідомлення.

Джерелом для повідомлення в публіцистичному стилі може бути:

  • інформація про події, яку подають ЗМІ;
  • власні спостереження за фактами і явищами суспільного життя;
  • інформація в Інтернеті;
  • література.

Структура повідомлення

  1. Вступ (зацікавлення, створення необхідного настрою).
  2. Основна частина (наявність доказів на користь власної позиції, наведення переконливих фактів, прикладів).
  3. Висновки (узагальнення положень основної частини, спонукання аудиторії до дискусії, виголошення заклику тощо).

Алгоритм підготовки повідомлення

Вибір теми й визначення мети повідомлення → збір інформації → структурування матеріалу → створення повідомлення.

Ознайомлення учнів з пам'яткою «Як зробити повідомлення у публіцистичному стилі ефективним і цікавим».

ПАМ’ЯТКА

«Як зробити повідомлення у публіцистичному стилі ефективним і цікавим»

  1. Виберіть тему, яка дійсно хвилює вас.
  2. Чітко уявіть собі мету вашого повідомлення і дотримуйтесь її.
  3. Опрацюйте не менше 2-3 джерел.
  4. Обмежте обсяг матеріалу.
  5. Наповніть повідомлення прикладами, фактами, які б ілюстрували те, про що говорите.
  6. Говоріть виразно, правильно, доречно, використовуйте образні вислови.
  7. Закріплення вивченого.

— Серед запропонованих тем виберіть ту, яка вас найбільше хвилює. Складіть і запишіть у зошит тези для повідомлення на вибрану тему.

Орієнтовні теми

  1. Життєві цінності сучасника.
  2. Мова українського телебачення.
  3. Люди, що створили себе самі.
  4. Молодіжний сленг як мовне явище.
  5. Проблеми екології і ми.
  6. Контрольно-корекційний етап.

Зачитування учнями складених тез для повідомлення на вибрану суспільну тему. Оцінювання.

VII. Підсумки. Рефлексія.

VIII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

  • Скласти і записати текст повідомлення на одну із запропонованих тем, використавши 2-3 джерела, підготуватись до виступу.














УРОК 15.   ДАТА: 9 листопада 2020                                    

ТЕМАРМ. Стислий усний переказ тексту публіцистичного стилю (за складним планом).

Контроль усного переказу

Основна мета уроку: повторити, узагальнити і поглибити знання про стилі мовлення й публіцистичний стиль зокрема; формувати текстотворчі вміння, зокрема вміння стисло переказувати текст публіцистичного стилю.

ПЛАН УРОКУ:

1.Запиши в зошиті дату, тему

2. Уважно переглянь презентацію за покликанням

Презентація до уроку: "Усний стислий переказ тексту публіцистичного стилю"

3. Перечитай Конспект уроку

         В українській мові виділяють такі стилі мовлення: науковий, публіцистичний, офіційно-діловий, художній, розмовно-побутовий (розмовний).

         Основна функція публіцистичного стилю – діяння, вплив. Найбільш вживаний серед інших стилів.

         Публіцистичний стиль забезпечує різні потреби суспільства, пов’язані з політикою, адміністративною і господарською діяльністю. Відзначається пропагандистським характером і активним впливом на читача і слухача.

Широко використовує суспільно-політичну лексику, політичні гасла, урочисті фрази, риторичні запитання, засоби сатири й гумору. Можливе використання штампів. Менше вживаються терміни. На відміну від наукового стилю ширше використовуються слова емоційно забарвлені і навіть розмовні; коротші речення, хоча дієприкметникові і дієприслівникові звороти вживаються дуже часто.

Сучасний публіцистичний стиль – це мова газет, журналів, радіо- і телепередач, кінопубліцистика, ораторське мовлення.

Памятка

«Як підготуватися до стислого переказу тексту

публіцистичного стилю»

1. Прочитайте або прослухайте текст, який необхідно переказати стисло.

2. Визначте тему й основну думку тесту.

3. Вдумайтеся в тему, пропоновану для стислого переказу.

4. Виберіть із тексту основне.

5. Продумайте композицію переказу, тип мовлення (розповідь, опис, роздум) чи поєднання цих типів.

6. Складіть план переказу.

7. Випишуть слова-терміни, що допомагають авторові точно описати предмет (явище, дію тощо).

8. Доберіть слова та речення для зв’язку частин тексту.

 

Зразок тексту для усного стислого переказу

Українське вбрання

         В українському народному костюмі втілилася історична доля народу, його культура і традиції. Національний одяг зберігає в собі особливості різних історико-культурних епох, тому він є одним з найважливіших історичних джерел вивчення культурних особливостей українського народу.

         Раніше за вишиванкою можна було зрозуміти звідки є людина. Тоді це здавалося неймовірним, але зараз, коли вишиванка вийшла за межі музею, бачимо, що полтавська вишиванка відрізняється від буковинської. Звичайно, вбрання регіонів відрізняється своїм колоритом, але є спільні елементи, а саме: вишивка на білому натільному полотні; вишивка на білому білими нитками, вишивка червоними і чорними нитками. А також є певні орнаменти, які зустрічаються у багатьох регіонах.

         Чому елементи українського одягу оспівані в піснях? Навіщо письменники неодноразово звертали свій погляд на захоплюючий костюм українок? Як приємно милуватися картинами видатних художників, що з любов’ю відтворили красу українців у національних костюмах! Сучасному поколінню варто знати все про одяг своїх пращурів, бо в ньому закладено традиції народу, його генетичний код, моральну і духовну силу народу.

         Про красу та самобутність українського одягу дуже точно сказав Ілля Рєпін, порівнявши українок з парижанками: «Тільки малоросіянки та парижанки вміють одягатися зі смаком! Ви не повірите, як чарівно одягаються дівчата, парубки теж спритно:…це дійсно народний, зручний і граціозний костюм. А які дукати, моністи, головні убори, квіти! Просто краса, краса і краса!»

         Український жіночий костюм має безліч варіантів залежно від регіональних особливостей. Вони проявилися в крої, вишивці, декорі, колірних особливостях і прикрасах. Класичним жіночим традиційним костюмом вважається одяг Середньої Наддніпрянщини.

         Основою костюма є жіноча вишиванка, якій надавали величезного змісту, вишиваючи сакральними узорами-письменами долю людини. Сорочка-вишиванка було трохи довша, ніж чоловіча і складалася з двох частин. Нижня частина шилася з більш щільної і грубої тканини. Поверх сорочки одягали запаску або плахту. Плахта являла собою полотно до 4 метрів у довжину, яке пряли з фарбованої вовни. Його розрізали на три рівні частини, а потім дві частини пришивали до третьої таким чином, щоб середина нижньої знаходилася навпроти розрізу бічних сторін. Плахту обмотували навколо талії, прив’язуючи зверху поясом. Вишивка на плахті була досить стриманою і невибагливою. Поверх плахти спереду одягали запаску, певну подобу сучасного фартуха.

         Величезне значення в українському жіночому костюмі відводилося прикрасам. У народі безліч приказок та прислів’їв про красу дівочу, яка ставала яскравішою з різноманітними прикрасами. Дівчина – як у лузі калина. Гарна дівка, як маківка. Дівчина, як берізонька, сережками завішана. Поверх вишиванка жінки та дівчата одягати намисто або буси. Кількість і розмір намистин безпосередньо говорили про фінансове становище родини.

         На свята жінки одягалися особливо гарно. Святковий жіночий костюм відрізнявся від повсякденного якістю тканини, розмаїттям кольорів і візерунків. У святкові дні дівчата одягали на голову вінок, а на шию якомога більше різнокольорових прикрас.

         Недаремно казали у давнину: «Дерево листя прикрашає, а людину одяг». Тож українські чоловіки теж не відставали від жінок. Традиційний чоловічий одяг українців – це конопляна або льняна сорочка і вовняні штани. Сорочка часто використовувалася як верхній одяг. Головною відмінністю української сорочки є наявність пазушки – невеликого розрізу спереду з вишитими візерунками. Вишивали на пазушці чорними і червоними нитками. Чоловічі вишиванки могли бути з низьким стоячим чи широким відкладним коміром. Застібалася така сорочка на ґудзики або шворки.

         Яскравим елементом одягу чоловіків були шаровари, в яких вони поважливо ходили. Закріплювалися шаровари на тілі за допомогою поясу контрастного кольору або шнурка. Українські чоловічі штани були дуже широкими, особливо у козаків. Шили такі шаровари переважно з сукна – вовняної тканини, покритої воском.

         На Закарпатті прикрашали вишивкою нижній край штанин зсередини, а потім відвертали його наверх. Для вишивки використовували переважно жовті й зелені нитки, які найбільш яскраво виглядали на червоному тлі.

         Приємно усвідомлювати, що український народний костюм і сьогодні залишається затребуваним і популярним. Елементи традиційного одягу часто-густо використовуються у повсякденному житті – чоловічі ті жіночі вишиванки, вінки з квітів, стрічки для волосся. У спеціалізованих магазинах ви без зусиль зможете купити вишиванку або інші елементи національного костюму.

         Будьте сильними і любіть свою країну! (520 слів).

 

Запитання і завдання для самоконтролю

1. Які стилі мовлення ви знаєте?

2. Який розділ науки про мову вивчає стилі мовлення?

3. Які ознаки публіцистичного стилю ви знаєте?

4. Поміркуйте, що спільного має публіцистичний стиль із художнім.

5. Які риси єднають публіцистичний стиль із науковим?

6. Яку роль відіграють перекази в удосконаленні й збагаченні мовлення?

4. Напиши текст, сфотографуй та відправ учителю на вайбер  0974852978  чи на електронну адресу:

lnekiga@gmail.com


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: ВИКОНАННЯ до 11 листопада

УРОК ....    ДАТА: .....                                       

ТЕМА: ....

ПЛАН УРОКУ:

1.
2.
3.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:...

УРОК ....    ДАТА: .....                                       

ТЕМА: ....

ПЛАН УРОКУ:

1.
2.
3.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:...

УРОК ....    ДАТА: .....                                       

ТЕМА: ....

ПЛАН УРОКУ:

1.
2.
3.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:...

УРОК ....    ДАТА: .....                                       

ТЕМА: ....

ПЛАН УРОКУ:

1.
2.
3.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:...

Немає коментарів:

Дописати коментар